Sök:

Sökresultat:

8014 Uppsatser om Uppdatering av krav - Sida 1 av 535

Krav på kraven : Varför kravspecifikationer inte uppdateras och vad det kan ge för konsekvenser

Detta magisterarbete fokuserar på kravhantering i systemutvecklingsprocessen. Mer specifikt handlar det om Uppdatering av kravspecifikationen då nya krav tillkommer. Detta är en aktivitet som ofta förbises och jag har velat se varför samt vilka konsekvenser det kan leda till. Det referensföretag där undersökningen utfördes är ITT Flygt i Emmaboda och Solna, som har intern utveckling av system för sin verksamhet. Tillvägagångssättet i undersökningen har främst varit intervjuer, men även studier av de dokument som finns i verksamheten.

Krav på kraven - Varför kravspecifikationer inte uppdateras och vad det kan ge för konsekvenser

Detta magisterarbete fokuserar på kravhantering i systemutvecklingsprocessen. Mer specifikt handlar det om Uppdatering av kravspecifikationen då nya krav tillkommer. Detta är en aktivitet som ofta förbises och jag har velat se varför samt vilka konsekvenser det kan leda till. Det referensföretag där undersökningen utfördes är ITT Flygt i Emmaboda och Solna, som har intern utveckling av system för sin verksamhet. Tillvägagångssättet i undersökningen har främst varit intervjuer, men även studier av de dokument som finns i verksamheten.

iPacdesign

Företaget Gepac Plast AB designar bärkassar till olika kunder och vill ha en tilltalande webbsida som fram häver deras arbetsområde. Samt en designfunktion på webbsidan som gör det möjligt för kunderna att skicka in egna designförslag för bärkassar till företaget. Med ett CMS system (Content Management System) för att bygga webbsidor ska de nya funktionerna till den existerande webbsidan skapas, med hjälp av plugin och ett dataprogram. Även en uppdatering av webbsidan ska utföras. Slutresultat för projektet fick blandat resultat med en lyckad uppdatering, medan den önskade designfunktionen inte är i bruk än så länge..

Att göra fel i syfte att göra rätt : Ett examensarbete om anställdas förhållande till lösenordspolicys

Vi undersökte vilka faktorer som påverkar efterlevnad av lösenordspolicys hos användarna i en statlig myndighet. Myndighetens verksamhet är av sådant slag att ett informationsläckage kan få allvarliga konsekvenser för människors liv. Faktorerna som undersöktes var: återställning av lösenord; uppdatering av lösenord; antal lösenord; lösenordens komplexitet; användares rädsla för att glömma lösenord; organisationskultur och informella rutiner.Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med anställda inom organisationen. Vi fann att fyra faktorer påverkar användarnas beteende på den berörda avdelningen: återställning av lösenord; uppdatering av lösenord; organisa- tionskultur och informella rutiner..

Uppdatering av datalager : Vilka faktorer bör påverka hur ofta det ska ske?

Ett datalager används för att lagra data på ett sådant sätt att information enkelt kan utvinnas och användas som stöd vid beslutsfattande. Besluten som tas med hjälp av datalagret är av strategisk karaktär vilket bland annat medför att dagliga uppdateringar inte är nödvändigt utan vecko -eller månadsvisa uppdateringar är ofta fullt tillräckligt. Detta arbete handlar om vilka faktorer som bör påverka valet av hur ofta ett datalager ska uppdateras. Det är viktigt att se till att uppdateringar sker på ett sådant sätt att användarna kan få tillgång till den information de vill utan att datalagret samtidigt förlorar i prestanda. Resultatet visar på femton olika faktorer som bör påverka valet av uppdateringsfrekvens.

Hållbarhetscertifieringssystem i anläggningsbranschen : En studie om upphandlingskrav kopplat till hållbarhetscertifieringar i offentliga upphandlingar

Hållbarhetscertifieringssystem är något som kommit att användas i allt större utsträckning sedan införandet i Sverige under 2000-talet. Idag ökar antalet hållbarhetscertifieringar kraftigt för projekt i fastighetsbranschen medan anläggningsbranschen enbart certifierat ett fåtal. Orsakerna till den intressanta utvecklingen har studerats genom att ta reda på hur anläggningsbranschens beställare i offentlig sektor ska kunna ställa krav på användning av hållbarhetscertifieringssystem utan att strida mot lagen om offentlig upphandling (LOU).Studien har bedrivits i form av litteratur- och intervjustudie. Intervjuer har genomförts med olika aktörer i branschen med syfte att erhålla en branschenig åsikt kring hur man bör ställa krav på användning av hållbarhetscertifieringssystem i offentliga upphandlingar. Studien har även behandlat hur aktörerna följer upp och utvärderarar arbetet.

Handkontroll

Hilding Anders är idag en av de främsta sängleverantörerna i Europa och Asien och äger mågna stora varumärken. Dagens handkontroller för Hilding Anders känns utdaterade och behöver en uppdatering för att bättre locka till sig kunder..

Uppdatering av Listdok : arbetsbeskrivning

Bearbetning i LIBRIS från ISDS eller äldre LIBRIS-format till nu gällande SKR 74, samt användning av LIBRIS databas för att få versaler och gemena i referenserna som ligger till grund för LISTDOKs andra upplaga..

Uppdatering av laborationer från ArcGIS 9.2 och 9.3 samt ArcView 3.3 till ArcGIS 10 i kursen Geografisk Informationsteknik ?

På Högskolan i Gävle ges kursen Geografisk Informationsteknik ? med laborationer som utförs i bl.a. programmen ArcGIS 9.2, 9.3 och i ArcView 3.3. Syftet med detta arbete har varit att uppdatera dessa laborationers handledningar och anpassa dem till den nya versionen ArcGIS 10.I sex av sju laborationer har handledningarna uppdaterats från ArcMap 9.2 och 9.3, och den sjunde har i stort sett helt skrivits om från ArcView 3.3. De tidigare handledningarna har använts som vägledning för att producera de nya handledningarna.

Dubbeldokumentation i patientjournalen : varför sker det?

Landstinget i Östergötland har problem med ständigt växande informationsmängder i patienters journaler. Anledningen till att detta är ett problem är att journalen blir svår att överblicka vilket gör det svårt för exempelvis läkare och sjuksköterskor att snabbt hitta relevant information och skaffa sig en uppfattning om patientens sjukdomshistoria vid exempelvis patientmottagning. Informationsöverflödet gör patientjournalen ostrukturerad och därmed svår att söka i. Det tar lång tid att hitta specifika data som eftersöks vilket kan leda till frustration och irritation i den redan tidsmässigt pressade arbetsdagen. Enligt tidigare studie är dubbeldokumentation i patientjournalen en stor bidragande faktor till detta problem.

Styrning och uppföljning av ekonomin på byggarbetsplatsen

Konkurrensen inom byggbranschen har på senare år lett till krav på lägre entreprenadkostnader och minskade ekonomiska marginaler för byggföretagen. Ekonomistyrningens har därför ökat i betydelse för att ständigt styra byggföretagen mot fortsatt lönsamhet.I Peab skall ekonomin under ett byggprojekt uppdateras och följas upp kontinuerligt av ansvarig produktionschef. Det arbetet ger en god kontroll över projektekonomin, möjliggör regelbundna kostnadsavstämningar samt underlättar upptäckt och åtgärder av avvikelser under produktionen. Det finns styr- och uppföljningsverktyg att tillgå för ekonomiarbetet på byggarbetsplatsen.Grundstenen i Peabs ekonomistyrning är produktionskalkylen. Utifrån en uppdaterad och aktuell produktionskalkyl genomför man regelbundna slutkostnadsprognoser för att stämma av hur byggprojektet ligger till.

Mobil klientsäkerhet

Denna rapport har i syfte att öka förståelsen om hur man kan öka säkerheten på ett företag som använder sig av mobila klienter. Att arbeta på distans blir allt vanligare, och med de så ställs allt högre krav på tekniken som tillhandahåller möjligheterna för detta. När ny teknik utvecklas kommer ofta säkerheten i andra hand, det man fokuserar på är funktionaliteten. Frågorna man då ställer sig och vilket läsaren kommer skaffa sig mer kunskap om under rapprotens gång är:Hur skall en klient kunna hållas uppdaterad när den är utanför företagets väggar?Hur skall kommunikation kunna ske med företaget på ett enkelt sätt, samtidigt som det också ska vara säkert?Det kommer visa sig att administratören inte är den pusselbiten i säkerheten på ett företag.

KRAV på maten

Syftet med den här studien är att undersöka vad KRAV vill kommunicera med sitt varumärke och hur mottagarna upplever budskapet. Vi har använt oss utav kvalitativ metod för att samla in primärdata. Intervjuer har utförts med en informatör på organisationen KRAV, samt personer på utvalda KRAV-anslutna restauranger och storhushåll i Skåne. Sekundärdata har inhämtats i form utav böcker och vetenskapliga artiklar, samt Internet. Vi har kommit fram till att det finns en överensstämmelse, mellan organisationen KRAV och KRAV-anslutna restauranger och storhushåll, i synsätt, värderingar, samt uppfattningar kring vad varumärket KRAV kommunicerar..

Automatiserad kundkategorisering och anpassade typkurvor

SammanfattningDetta examensarbete är gjort på uppdrag av Fortum Karlstad och är inriktat på att ta fram nya kategorier för indelning av de kunder som får sin elektricitet levererad genom Fortums elnät. Det ska också ta fram de villkor som ska uppfyllas för att en kund ska placeras i var och en av dessa kategorier. Villkoren ska också möjliggöra automatisering för uppdatering av Fortums kundregister.  Sista delen av arbete ska ta fram en grov mappning av typkurvor för samtliga dessa kategorier.Arbetet genomfördes genom att studera elförbrukningen baserat på månads- och årsbasis och genom analys av denna förbrukning urskilja mönster som leder till en indelning till en viss kategori. Mappningen av typkurvor utfördes dels genom att utgå från tabeller som finns för idag existerande kategorier och uppdatera och anpassa dessa till de nya kategorierna. I de fall som inga lämpliga typkurvor existerade skapades nya typkurvor.Resultatet av arbetet blev att nio stycken kundkategorier (idag finns cirka tvåhundra) skapades med villkor som möjliggör automatisk och regelbunden uppdatering av kategoriseringen av Fortums kunder.

På vilket sätt prioriteras de funktionella krav som ska realiseras för att förbättra användbarheten inom IS?

När företag ska införa nya informationssystem brukar de stöta på flera olika problem. Problemen har ofta att göra med vilka krav som ska realiseras och vem som ska bestämma vilka krav som ska realiseras. Att utföra prioritering på krav är lika viktigt som att samla in krav. Det vanligaste problemet är att kunder och användare tenderar att tycka att alla krav är viktiga för att säkerställa att så många som möjligt av deras önskemål ska realiseras. Detta kan bli onödigt dyrt då de flesta informationssystem-projekt har begränsade resurser.Detta arbete har som syfte att undersöka vilka metoder systemutvecklare använder och hur de använder dessa metoder för att prioritera krav.

1 Nästa sida ->